Beschreibung:

4°. About 340 (from 360) full page and double page illustrations, rubricated initials, drawings, borders, chapter headings, and ornaments of detailed illustration by Aubrey Beardsley in his first major commission. Goldgepr. Original-Leineneinbände (Bd. II mit Goldschnitt); embossed cloth (Vol. II gilt edge). 2 Vol.

Bemerkung:

Vol I: LXIV, 455 P. 1 of 1.500 ordinary copies. Incl. Book I - Book IX. (from 12 Books), 1 frontisp-plate, 11 plates; Vol. II: P. 291 - 664. 1 of 300 copies on Dutch hand made paper. Incl. Book VIII - Book XI., without frontisp.-plate, 5 plates, 2 double-page plates. The book was issued in 12 parts in wrappers, with the purchaser given the choice of sending it back to the publisher, who bound them in vellum or cloth, or to a binder of their own.In 1892, seeking to emulate the books of the Kelmscott Press, John M. Dent commissioned the 20-year-old Beardsley to produce this edition, work that took the young artist 18 months to complete. "In Le Morte d'Arthur Beardsley learnt his job, but the result is no bungling student's work... If he had never illustrated another book, this edition of Morte d'Arthur could stand as a monument of decorative book illustration" (Lewis, pp. 148-9). The work was first published in 12 monthly magazine instalments between June 1893, and mid-1894. "Aubrey Beardsley's Morte Darthur was one of the most original and certainly one of the most controversial of the nineteenth-century artistic reinterpretations of Malory" which "established Beardsley as the voice of the 1890s" (Tepa Lupack, Chapter 4). "Often shockingly overt in their sexuality and eroticism, the illustrations rejected the aesthetic of the Pre-Raphaelites who were Beardsley's original mentors and offered a revisionist and parodic treatment of their medievalism. Ultimately, Beardsley went far beyond his original intention to 'flabbergast the bourgeois' of his day; he also challenged generations of readers and artists to view Arthurian society through his own modernist lens" (ibid.). Das Buch wurde in 12 einzelnen Teilen in Heftform herausgegeben, wobei der Käufer die Wahl hatte, es an den Verlag zurückzuschicken, der es in Pergament oder Leinen binden liess. Im Jahr 1892 beauftrgte John M. Dent den 20-jährigen Beardsley mit der Produktion dieser Ausgabe, für deren Fertigstellung der junge Künstler 18 Monate benötigte. "In Le Morte d?Arthur lernte Beardsley sein Handwerk, [...]. Wenn er nie ein anderes Buch illustriert hätte, könnte diese Ausgabe von Morte d?Arthur als Denkmal dekorativer Buchillustration gelten" (Lewis , S. 148-9). Das Werk wurde erstmals zwischen Juni 1893 und Mitte 1894 in zwölf monatlichen Zeitschriften veröffentlicht. "Aubrey Beardsleys Morte Darthur war eine der originellsten und sicherlich umstrittensten künstlerischen Neuinterpretationen von Malory im 19. Jahrhundert", die "Beardsley als Stimme der 1890er Jahre etablierte" (Tepa Lupack, Kapitel 4). "Die Illustrationen waren in ihrer Sexualität und Erotik oft erschreckend offenherzig [...], und boten eine revisionistische und parodistische Behandlung des Mittelalters. Letztendlich ging Beardsley weit über seine ursprüngliche Absicht hinaus, "die Bourgeoisie zu verblüffen". Er forderte auch Generationen von Lesern und Künstlern dazu auf, die Artus-Tafelrunde durch seine eigene modernistische Linse zu betrachten" (ebd.). "La Morte D'Arthur" war sofort nach der Veröffentlichung eine Sensation.

Erhaltungszustand:

(Vol. 1 flying endpaper missed, POI on half-title page crossed-out; binding rubbed and bumped, double page illustrations browned, Vol. II not all leaves cut out; Vol. I fl. Vorsatz fehlt, Besitzereintrag auf Schmutztitel ausgestrichen; Einbände berieben u