Beschreibung:

XIII; 399 S., viele Illustr.; 8°. Originalleinen mit Schutzumschlag.

Bemerkung:

Gutes Exemplar. - Englisch. // Erwin Panofsky (geboren am 30. März 1892 in Hannover; gestorben am 14. März 1968 in Princeton, New Jersey, USA) gilt als einer der bedeutendsten Kunsthistoriker des 20. Jahrhunderts und als Mitbegründer der Ikonologie. ... Im Juni 1921 wurde ihm die Leitung des Seminars mit Prüfungserlaubnis übertragen, erst 1927 wurde er dort ordentlicher Professor. Er lehrte und forschte in Hamburg, unterstützt durch das einzigartige Forschungsinstrument der kulturwissenschaftlichen Bibliothek Warburg in enger Verbindung mit deren Leiter Fritz Saxl, bis er nach der nationalsozialistischen Machtübernahme 1933 auf der Grundlage des Gesetzes zur Wiederherstellung des Berufsbeamtentums entlassen wurde. Anschließend emigrierte er in die USA, wo er bereits 1931/1932 an der New York University eine Gastprofessur wahrgenommen hatte. ? (wiki) // INHALT : Preface -- A Note on the Frontispiece Panofsky's History of Art -- IRVING LAVIN -- Meaning in the Visual Arts as a Humanistic Discipline -- DAVID SUMMERS -- ANTHROPOLOGY -- Introduction -- SHELLY ERRINGTON -- Panofsky and Lévi-Strauss (and Iconographers and Mythologiques) -- Re-Regarded -- JAMES A. BOON -- Making Things Meaningful: Approaches to the Interpretation of the Ice Age Imagery of Europe -- MARGARET W. CONKEY -- Re/Writing the Primitive: Art Criticism and the Circulation of Aboriginal Painting -- FRED MYERS -- Myth and Structure at Disney World -- SHELLY ERRINGTON -- HISTORY -- Introduction -- ANTHONY GRAFTON -- Something Happened: Panofsky and Cultural History -- DONALD R. KELLEY -- Panofsky, Alberti, and the Ancient World -- ANTHONY GRAFTON -- "Item Perspectiva ist ein lateinisch Wort, bedeutt ein Durchsehung": A Reformation Re-Vision of the Relation between Idea and Image -- KRISTIN E. S. ZAPALAC -- Pleasure in the Visual Arts -- RANDOLPH STARN -- LITERATURE -- Introduction -- W.J.T. MITCHELL -- A Student of Rhetoric in the Field of Art History: From Curtius to Panofsky -- MARC FUMAROLI -- The Poetics of Wonder -- PHILIP FISHER -- "The Vast Disorder of Objects": Photography and the Demise of Formalist Aesthetics -- WENDY STEINER -- What is Visual Culture? -- W.J.T. MITCHELL -- SCIENCE -- Introduction -- M. NORTON WISE -- Relativity Not Relativism: Some Thoughts on the Histories of Science and Art, Having Re-Read Panofsky -- MARTIN KEMP -- English Gardens in Berlin: Aesthetics, Technology, Power -- M. NORTON WISE -- MUSIC AND FILM -- Music and Iconology -- ELLEN ROSAND -- Music as Visual Language -- JAMES HAAR -- What Obstacles Must Be Overcome, Just in Case We Wish to Speak of Meaning in the Musical Arts? -- LEO TREITLER -- Ventriloquism -- CAROLYN ABBATE -- Iconology at the Movies: Panofsky's Film Theory -- THOMAS Y. LEVIN -- The Mummy's Return: A Kleinian Film Scenario -- ANNETTE MICHELSON -- COMMENTARY -- Thoughts on Erwin Panofsky's First Years in Princeton -- CRAIG HUGH SMYTH -- Words, Images, Ellipses -- HORST BREDEKAMP -- The Panofsky Conference: A Window on Academic Culture in the Humanities -- CARL SCHORSKE -- Struggling with a Deconstructed Panofsky -- WILLIBALD SAUERLÄNDER -- Notes on Contributors. ISBN 069100630X